Hoe kom jij aan jouw klanten?

“Hoe kom jij aan jouw klanten?” Deze vraag wordt mij regelmatig gesteld. “Nou gewoon, door te doen en te laten zien waar je goed in bent” is dan mijn antwoord. Vaak komt er dan nog een batterij aan vragen achteraan zoals; Hoe doe je dat precies? Welke woorden gebruik je dan? Hoeveel vraag je dan voor jouw dienst? Zeggen ze dan altijd gelijk ja? Wat als het niet lukt? Heb je een nieuwsbrief? En ga zo nog maar even door.

In het begin van mijn ondernemerschap, 9 jaar geleden, had ik met mezelf afgesproken de eerste twee jaar alles aan te pakken wat op mijn pad kwam. Enerzijds natuurlijk om mezelf zichtbaar te maken en anderen te laten weten wat ik doe. Met als idee en een sterk verlangen om opdrachten te krijgen. Anderzijds ging het ook domweg om het doen en veel vlieguren maken zodat ik vooral kon leren én ervaren wat wél voor mij werkte en wat niet.

Het is geweldig mooi om te ontdekken dat als je zelf beweging creëert er gave dingen ontstaan. Er is niet één juiste manier of strategie om aan klanten te komen. Je krijgt door te doen, te vallen en vooral ook weer op te staan vanzelf de opdrachten die bij je passen.

Voor mijzelf werd het steeds duidelijker wat wel en niet bij mij past. Zowel in type opdrachtgevers als in de diensten die ik aanbied. In het begin had heel erg veel behoefte aan hele concrete producten en diensten omdat ik daar gemakkelijker over kon vertellen. Ondertussen zijn die producten van toen gereedschappen geworden die ik nu dagelijks inzet bij mijn huidige producten aanbod.

Ik onderneem op een hele intuïtieve manier. Dat wil in de praktijk zeggen dat ik mijn lezingen en persoonlijke sessies vanuit gevoel benader. Mijn kennis is ondertussen zo groot dat ik me daar geen zorgen meer over maak. Natuurlijk bereid ik me op elke afspraak voor en is er een intake met mijn opdrachtgever om vooraf de doelen helder te hebben. Toch gebeurt het regelmatig dat ik niet mijn “programma” afwerk tijdens een sessie om de simpele reden dat er eerst wat anders nodig is voordat je verder kunt. Dat gebeurt zowel bij groeps- als individuele sessies. Als ik stuiterend en intens blij naar huis ga weet ik dat het goed was en ik meerwaarde heb geleverd. Dat is dan ook de manier waarop ik aan opdrachten kom. Door aan te voelen wat er speelt, dit te benoemen en concreet te kunnen vertalen naar bruikbare tips. Mensen te inspireren met de mogelijkheden van hun persoonlijke presentatie. Door het vertalen van unieke kwaliteiten in die presentatie komt er van een opdracht altijd weer een opdracht. Soms gelijk dezelfde dag nog en soms pas na een jaar.

Graag geef ik nog een concrete tip: Zoek jouw klanten niet ver weg. Ze liggen letterlijk (die mensen die jij dagelijks ziet en spreekt) aan je voeten. Je hoeft het alleen maar te zien en ze te vertellen wat jij zo goed kan op jouw unieke en persoonlijke manier, dan komen de opdrachten bijna als vanzelf!