Uit verschillende onderzoeken blijkt dat wij steeds meer en op andere manieren informatie ontvangen. Zo krijgen we bijvoorbeeld dagelijks vijf keer zoveel informatie binnen dan in 1986 en 90 % van die informatie ontvangen wij visueel. We onthouden beelden beter dan dat we lezen of horen. Bijvoorbeeld, als een man aan het woord is en zijn overhemd is te strak rondom de buik, wordt ons brein getrokken naar de spanning op de knopen. Horen wat er gezegd wordt is dan voor ons brein ontzettend ingewikkeld.
Op basis van beelden en de eerste indrukken nemen we steeds sneller beslissingen zonder dat we ons daar echt bewust van zijn. Met de hoeveelheid informatie die wij ontvangen zijn wij haast genoodzaakt om direct een oordeel te vellen zonder daar rustig over na te denken. Je kunt ook zeggen dat onze visuele intelligentie enorm is toegenomen. Dat wat ons oog te zien krijgt, heeft invloed op wat we er van vinden. Als eten er mooi uitziet heeft dat een positieve prikkel op onze smaak. De verpakking en de presentatie zijn daarbij dus ook van belang. Zo geldt dat ook voor je eigen persoonlijke presentatie en uitstraling.
Als ik een kleine groep training geef en ik heb vooraf de namenlijst, dan begin ik mijn voorbereiding met het googlen van de deelnemers. Gewoon snel kijken hoe ze er uit zien en dan afbeelding kopiëren naar de presentatie. Dit geeft altijd een hilarisch effect omdat er allerlei verschillende argumenten komen waarom die foto er nog op staat. En nee… ik doe niet heel veel moeite om foto's te vinden. Ik neem de eerste of tweede die ik tegenkom. Als er keuze is, neem ik voor het effect natuurlijk wel de "minst" voordelige.
In de online wereld waardoor wij bijna dagelijks gestuurd worden hoef je niet aanwezig te zijn. Dat is ieders persoonlijke afweging. Wanneer je wel ‘Social’ bent, zorg dan voor een kloppend en representatief beeld van jezelf. Heel vaak gaat het over open deuren zoals een kwalitatief goede foto. Zo vertel ik ook regelmatig aan mensen dat hun schoenen toch echt een poetsbeurt kunnen gebruiken.
Daarom ook de tip om jezelf regelmatig te googlen en op afbeeldingen te klikken en te kijken naar het resultaat. En als je daar niet blij mee bent, dan is er werk aan de winkel. Want je eerste indruk begint online!